Followers

Haram Menyambut Hari Ibu 13 Mei

Assalammualaikum...

Hye U olss.. ^^

google


Esok hari ibu kan kan. so, mohan jangan sambut ye anak anak. Kenape? Haa Tadi aku ada terbaca satu entry kat satu blog ni. Terbaca and tertahu pon sebab ternampak akak kite yang share kat fb. Huhu Nampak sangat kurang membaca kan kan.. -,-

Klik sini untuk baca entri beliau. ------> > KLIK

Hasil google aku.

Mari kita singkap makna sebenar Hari Ibu / Mother’s Day menurut wikipedia: “One school of thought claims this day emerged from a custom of mother worship in ancient Greece, which kept a festival to Cybele, a great mother of Greek gods. This festival was held around the Vernal Equinox around Asia Minor and eventually in Rome itself from the Ides of March (15 March) to 18 March. The ancient Romans also had another holiday, Matronalia, that was dedicated to Juno, though mothers were usually given gifts on this day. In some countries Mother’s Day began not as a celebration for individual mothers but rather for christians.

Maksudnya di sini ialah bahawa hari ibu juga merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.
  Info : SINI

Sejarah hari ibu telah dikenalpasti sebagai perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka. Pada tahun 1600 orang-orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai "Mothering Sunday". Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. Lent adalah tempoh masa selama 40 hari samada dalam bulan Februari atau Mac. Dalam tempoh ini, sebahagian orang-orang Kristian akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama. Amalan tersebut adalah sebagai penghormatan mereka terhadap Mother Mary. Mother Mary adalah Maryam, ibu kepada Nabi Isa Alaihissalam atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan.

 Info : SINI

Oleh itu, hari hari adalah hari ibu. Hargai ibu kita selagi masih ada. :)

Psstttt... aku ada Mama, Ma, Mak dan Ammi. Hekhek :P

Oke, itu je.

Tata.




Nurul : Membaca jambatan ilmu. :)



Like My Blog Page

10 tak suke masam jugak kan? ^^:

Selendang Merah said...

betul tu tiap2 hari adalah hari ibu...kita sebagai anak perlu sentiasa mendoakan kesejahteraan ibu n ayah kita.

susulemakmanis said...

erk?thanks!pape pon saya syg mak saya~hehe

Cik tikah said...

bagi cik tikah pulak, selagi kita sambut hari ibu sebab utk kita tjuk dan hrgai ibu kita, x de masalah. asalkan niat tuh btol. wallahualam :)

aRa ❤ aFiq™ said...

iye.. hari hari pun hari ibu UAI kap :)

iEdA said...

pd ida tp2 hr pn hr ibu...yg pntg, kta sntsa ingt dowg n jgn skali2 pgirkn dowg ^_^

zainab_baniaz said...

a'salam



kita menyambut bukan kerana mahu menyambut seperti perayaan org2
kafir tetapi kita sekadar mengingati atau tidak pun kita mengenang setiap jasa mulia yg. di lakukan oleh ibu kita sendiri... DAN BUKAN sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.

Ianya berdasarkan "Nawaitu Kita Sendiri". Bahkan Allah S.W.T itu Maha Mengetahui Akan Setiap Sesuatu

Saya bukanlah baik sangat.. setiap manusia ada kekurangan, jadi salah dan silap atau menyinggung perasaan harap di maafkan...

O CIKTEDDY said...

cik x suke sambut hari2 mcm ni..nasib la..hehe

faiz fakhirin said...

gud info..thanks 4 information..

cik kiwi's said...

setiap hari adalah hari ibu. kan kan kan~

Nafisah Ruslan said...

yup.. betul tu.. hari2 adalah hari ibu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Segala Yang Tertera Adalah Hak Milik Belog Cik Nurul Saye Tak Suke Masam oke